Tri štetne odgojne metode
Autor: Alda Šlender, 3. 12. 2015.
Svi roditelji žele odgojiti sretnu, zdravu i savršenu djecu. U tome zapravo nema ničeg lošeg, osim ako to znači djeci nametati nerealna očekivanja ili ih pak nikada ne smatrati odgovornima za loše ponašanje.
Dok se trude djeci pružiti lijepo djetinjstvo, ne opterećivati ih nemilim događajima roditelji će ipak griješiti, ali i učit istovremeno. Slijede tri najproblematičnije danas popularne metode odgoja:
1. Helikopter-pristup
Prema istraživanju koje je objavio Psychology Today, „istraživači pronalaze neprikladne roditeljske taktike koja ne samo da kompromitiraju djetetovu autonomiju, vještine i razvoj već i reflektiraju kritički stav roditelja koji hvale djecu kada su dobra, ali ne pokazuju toplinu – svjesno ili nesvjesno – kada im dijete doma ne pokaže sve petice“.
Normalno je da ne želimo da nam djeca ikada budu povrijeđena, emocionalno ili fizički, ali nažalost ne živimo u takvu svijetu. Zapravo, ako bdijemo nad djecom cijelo vrijeme, štitimo ih od svega što bi im moglo nauditi, ne dopuštamo im da se mijenjaju, uče i razvijaju. Ozlijeđena i oguljena koljena često se događaju, druga djeca nerijetko ne žele dijeliti svoje stvari, nastavnici znaju biti nekorektni, ali moramo i mi naučiti da se takve stvari jednostavno događaju. Tek kada dožive to iskustvo djeca će naučiti sama se izboriti za sebe i nositi se s boli i razočaranjima koja su sastavni dio života.
Psiholog Michael Ungar, predstojnik Centra za istraživanje otpornosti Sveučilišta Dalhousie, rekao je da je „smisao roditeljstva odgojiti dijete koje je spremno nositi se sa zadaćama odraslih… Uvijek je bolje osnažiti djecu da biraju dobro i odlučuju za sebe namjesto učiti ih ovisnosti o roditeljima koji će za njih sve riješiti.“
2. Pristup štovanja
Još je jedan problem s kojim se roditelji suočavaju, to je ideja da su im djeca savršeni mali anđeli koji predstavljaju srž postojanja. Takvi roditelji smještaju djecu na pijedestal na kojem im se mogu klanjati, dati im sve što požele i živjeti u uvjerenju da je s njihovom djecom sve u redu. Takvi roditelji nerijetko ignoriraju opomene. Niža ocjena mora biti nastavnikova krivica umjesto učenikove, a viša se ocjena jedina očekuje kao važeća.
Education.com iznosi nekoliko razloga za nasilje među mlađom djecom, uključujući „pretjerano permisivne roditelje“ te „nedostatak roditeljskog nadzora“.
Roditelji koji ne reagiraju na djetetovo negativno ponašanje samo dodaju težini problema nasilja u školi. Kada dijete osjeća nedostatak posljedica za svoje postupke dok je još u razvoju, osjeća i manje inhibicije dok krši pravila kada već odraste.
I na taj način nadograđujemo probleme u budućnosti ako ne promijenimo pristup roditeljstvu.“
Ma koliko lijepo bilo vidjeti sve dobro u našoj djeci, moramo otvoriti oči i uočiti njihove karakterne mane. Tek im tada možemo pomoći i usmjeriti ih na razvoj onih crta koje će im pomoći kasnije u tinejdžerskoj i odrasloj dobi. Razmazimo li ih, očekivat će da život bude jednostavan, a okrutna stvarnost poništit će sve dobrobiti koje su im dane u tako malo vremena.
3. Natjecateljski pristup
Ovaj se pristup ne odnosi samo na roditelje koji djecu tjeraju da uspiju u određenom sportu ili glazbi. Dapače, odnosi se i na roditelje koji se natječu s drugim roditeljima. Primjerice ako je otac inženjer i ako se održava sajam znanstvenih radova, projekt na kojemu radi njegovo dijete vjerojatno će zasjati u punom sjaju, ali će se prepoznat će se očeva pomoć u tome. Zauzvrat dijete osjeća pritisak da mora uspjeti u svakom sljedećem projektu, ne zato što ono želi pobijediti, već zato što otac želi pobjedu.
Katkad je važno vidjeti razliku između želje da dijete uspije jer je to za njega najbolje naspram onoga što je za nas najbolje.
Pokušajte pustiti svoja nadanja, ciljeve i snove. Da, dobro je željeti nešto više za djetetovu budućnost, ali nije ispravno upraviteljski živjeti njihov život. Neka iznalaze vlastite interese i dopustite im da sami pronađu svoju sreću.
Nema savršenog pristupa roditeljstvu jer su svi roditelji i djeca različiti. Najviše se valja nadati tomu da će se pronaći kombinacija stilova koji odgovaraju stanju stvari. Povežite svoju ljubav prema djeci sa željom da uspiju brinući se za svoje dobro. I ponovno ćete griješiti, a vaša će se djeca ozlijediti kao i posrnuti, ali na kraju će ipak sve biti u redu.
Pripremila: Irena Orlović
www.harfa.hr
UČIMO SMIJEH OD DJECE,
BUDIMO VESELI KAO DJECA
Smijeh je ono što dijete čini djetetom,
što ga čini sretnim, razdraganim i veselim.
Smijeh je odraz veselja, bezbrižnosti i spontanosti.
Smijeh zbližuje, a bliskost, suradnička atmosfera i međusobno
razumijevanje djelovat će motivativno u odgojno-obrazovnom procesu.
Ono što radimo s veseljem i uz ugodu nije nam teško,
a zadaća je učitelja i škole da mladima učine godine školovanja ugodnijim i lakšim.
(Matijević, M., 1994.)
Najvažnije stvari u dječjim životima su sigurnost , ljubav , prihvaćanje i ohrabrivanje.
B. Miller
-
DESET ZLATNIH PRAVILA U ODGOJU DJECE
UDRUGA RODITELJA - KORAK PO KORAK
Portali |
> Priručnik za učenje ... |
> Agencija za odgoj i ... |
> Ministarstvo znanost... |
> UNICEF |
> HDPIO |
> Mreža škola bez nasilja |
On-line rječnici |
Dnevni tisak |
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |